TRADYCYJNY SAD II


Zespół „Ulęgałki” ze Szkoły Podstawowej w Kożuchach

1. Budowanie zespołu
Szkoła Podstawowa w Kożuchach przystąpiła do projektu edukacyjnego „Tradycyjny sad”. Celem tego przedsięwzięcia jest założenie oraz opieka nad sadem, składającym się z 5 drzew owocowych. W tym roku są to grusze uprawiane metodą ekologiczną. Mini sad będzie służył uczniom i całej społeczności szkolnej. Promocję projektu rozpoczęliśmy od przeprowadzenia 06.02.2019 r. apelu, podczas którego podano przyczyny podjęcia decyzji o udziale w projekcie oraz inicjatywie stworzenia mini sadu składającego się z roślin sadowniczych
o tradycyjnych odmianach. Wyjaśniono, że udział w projekcie polega na zbudowaniu zespołu, który samodzielnie zdobywa wiedzę, a także opiekuje się mini sadem. Ogłosiliśmy również konkurs na logo naszego projektu. Następnego dnia uczniowie zgłaszali się po zgody na udział w projekcie. Ostatecznie zwrócono 6 formularzy zgody rodzicielskiej. Pierwszym zadaniem członków zespołu było nadanie nazwy grupie. Na spotkaniu ustalono, iż będzie
ona nosić nazwę „Ulęgałki”. W ten sposób oficjalnie zawiązał się zespół w naszej szkole.
27 lutego dokonano rejestracji grupy na stronie organizatora. Do 27.02.19 r. trwał wcześniej ogłoszony konkurs na logo projektu. Swoje propozycje zgłosiło 12 uczniów. Na spotkaniu 04.03.2019 r. członkowie zespołu wybrali propozycję Ani, uczennicy klasy VI. Zwycięskie logo zamieszczono na gazetce na korytarzu szkolnym. Z podziałem planowanych działań, wśród członków „Ulęgałki” nie było problemów. Planowanymi działaniami w I etapie uczniowie podzielili się między sobą. Wybrano również lidera zespołu.

Zespół „Ulęgałki” naszej szkoły

Zespół „Ulęgałki” z opiekunem

Logo Zespołu

2. Zdobywanie wiedzy
05.03.2019r. opiekun zespołu przeprowadził zajęcia w szkole dotyczące znaczenia restytucji starych drzew pod hasłem „Moje ulubione owoce”. Na zajęciach obecnych było 74 uczniów oraz wychowawcy klas. Podczas zajęć nasz opiekun powiedział, że warto sadzić w przydomowych sadach stare odmiany drzew owocowych. Nasi koledzy i koleżanki wymieniali różne drzewa owocowe i owoce z tych drzew, nie znali jednak nazw drzew starych odmian. Wymieniali jedynie z jabłek: papierówki, antonówki i malinówki, a z gruszek tylko klapsy.
Główne tezy wykładu:
• Moje ulubione owoce z sadów przydomowych
• Znaczenie upraw tradycyjnych drzew owocowych
• Stare odmiany drzew grusz
• Przetwory z owoców
07.03.19r. nasza grupa postanowiła sama pogłębić swoją wiedzę na temat tradycyjnych odmian gruszy oraz uprawy metoda naturalną. Do zdobywania wiedzy w zespole wykorzystaliśmy Poradnik „Od laika do sadownika”. Po przeczytaniu Poradnika
i wspólnie zastanawialiśmy się, jak powinien wyglądać nasz sad. Jak powinno się pielęgnować sad metodami naturalnymi. Kacper, Kinga i Izabela zajęli się poszukiwaniem okolicznych sadowników, którzy zadeklarowali również swoje wsparcie w naszym przedsięwzięciu. Tym bardziej, ze są to sadownicy w naszej bliskiej odległości od szkoły,
Magda- lider zespołu postanowiła przygotować prezentacje multimedialną, którą zaprezentuje na apelu szkolnym oraz wśród rodziców na ogólnym zebraniu w szkole.
Przystępując do projektu uczniowie zdawali sobie sprawę, że oprócz zapału, chcąc podołać planowanych zadaniom, musieli wyposażyć się w niezbędną wiedzę teoretyczną, którą dostarczyły niżej podane strony internetowe. Ważną również wskazówką , która dostarczyła wskazań na temat uprawy drzew owocowych był poradnik „Od laika do ekosadownika” dostępny na stronie głównej projektu oraz atlas: dawne odmiany gruszy uprawiane w Polsce.
http://www.stareodmiany.pl/grusze
http://niepodlewam.pl/grusze-odporne-stare-odmiany/
https://sekretyogrodnika.pl/10-najlepszych-odmian-gruszy/
http://www.szkolka-daniel.pl/stare-odmiany-grusz/
https://drzewkaowocowe24.pl/kategoria-produktu/drzewa-owocowe/grusze/
atlas: dawne odmiany gruszy uprawiane w Polsce. Praca zbiorowa pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja A. Przybyły.
https://www.mojpieknyogrod.pl/artykul/projektowanie-przydomowego-sadu
Jeden z sadowników kazał się być dziadkiem Kingi. Dziadek Kingi i jego synowa obiecali, że będą nas wspierali w naszych działaniach. W szkole na spotkaniu w imieniu dziadka była synowa. Opowiedziała o swoim sadzie i jego prowadzeniu metodami tradycyjnymi. „Nasz sad ma 50a. Są w nim jabłonie(antonówki, malinówki, papierówki i odmiana zimowa), grusze, czereśnie, wiśnie, pigwy, śliwki, borówki amerykańskie, maliny, orzechy włoskie, agrest, porzeczki (czarne i czerwone). Najstarsze drzewa mają 70 lat a najmłodsze były sadzone 2 lata temu. Pielęgnacja polega na przycinaniu gałęzi oraz w przypadku konieczności wycinaniu chorych gałęzi. Do upraw używamy oprysków na insekty np. mszyce. Stosujemy opryski wykonane domowym sposobem, którego podstawowymi składnikami jest pokrzywa i piołun. W naszym sodzie nie używamy sztucznych nawozów. Do użyźniania gleby używamy kompostu. W naszym sadzie poświęcamy także dużo czasu na pielęgnacje trawy”.

Zajęcia prowadzone przez opiekuna

Spotkanie z osobą, która będzie nas wspierała, Panią Kamilą

Samodzielnie zdobywamy tajniki prowadzenia sadu

3. Zaplanowanie sadu
Dla naszego sadu wybraliśmy miejsce położone przy szkole. Plac należy do szkoły oraz jest ogrodzony, więc uważamy, że będzie to dobre miejsce. Będziemy mieć do niego zapewniony dostęp w każdej chwili. Poza tym wszyscy uczniowie będą mogli korzystać z owoców tego sadu. Kiedyś rosły tam dwie jabłonie, jednak nie wytrzymały upływu czasu. Obecnie rosną tu jedynie dwie brzozy i jedna jarzębina. Wymiary naszego sadu to 18 m x 25 m. Jest w nim dużo wolnego miejsca na kontynuowanie upraw sadowniczych. Gleba nadaje się do posadzenia drzew owocowych, wcześniej również tam rosły i dobrze owocowały. Teren jest ogrodzony
i z jednej strony osłonięty ścianą budynku gospodarczego. 08 marca 2019 r. Pani dyrektor szkoły przedstawiła nasz zespół na apelu szkolnym oraz wręczyła nam zgodę na użytkowanie tego terenu, jak i na założenie naszego sadu.
Decydując się na założenie sadu, staraliśmy się dobierać odmiany grusz odpornych na mróz, nie mające zbyt dużych wymagań glebowych oraz czy są odporne na choroby, by w przyszłości nie wymagały stosowania dużych nakładów na stosowanie oprysków. Bardzo ważną rolę odgrywa również okres dojrzewania owoców
i ich smak. Do wybranych grusz przez nasz Zespół należą: dziekanka lipcowa, faworytka, komisówka, salisbury oraz bera boska. W naszym mini sadzie oprócz gruszy zamierzamy również posadzić rośliny towarzyszące. Wybieraliśmy rośliny mające pozytywny wpływ na wzrost i plonowanie drzew owocowych, czyli np. takie, które wydzielając aromatyczne zapachy, przyciągające pożyteczne owady zapylające i zarazem odstraszające szkodniki drzew owocowych. Do roślin towarzyszących w naszym sadzie, a zarazem dobrze rosnących w cieniu oraz o małych wymaganiach pokarmowych należą:
• Lawenda- Zapach kwiatów lawendy odstrasza mrówki i mszyce
• wrotycz pospolity- pomaga odstraszyć niechciane szkodniki atakujące rośliny sadownicze. Dodatkowo wrotycz można wykorzystywać do przygotowywania wywarów, wyciągów czy gnojówek, które pomogą zwalczyć choroby drzew owocowych
• aksamitka – jej intensywny zapach sprawia, że stanie się tarczą dla szkodników atakujących drzewa owocowe. Dodatkowo niszczy w glebie szkodliwe dla roślin nicienie i ogólnie pozytywnie wpływa na wzrost drzew owocowych.

pomiar wielkości sadu i obliczanie jego powierzchni

wygląd ogólny sadu

Planujemy również rozwijać nasz mini sad poprzez posadzenie kolejnych drzew owocowych. W naszym sadzie oprócz grusz planujemy posadzić też dwie wiśnie, w tym jedna wczesna, tzw. szklanka, a druga owocująca później – sokowa. Poza tym jedna czereśnia, raczej późna, ze względu na ataki szpaków oraz dwie jabłonie. Można też dodać do sadu dwie śliwy – jedną węgierkę (na powidła) i jedną renklodę, do bezpośredniej konsumpcji. Na pewno wystarczy miejsca w naszym sadzie na dosadzanie kolejnych drzew owocowych. Może i w kolejnych latach uda się zdobyć niezbędne fundusze na zakup potrzebnych nam drzew owocowych.

wygląd ogólny sadu pomiar wielkości sadu zgoda dyrektora
i obliczanie powierzchni na wykorzystanie terenu

FORMULARZ KOSZTORYSU

UWAGA: Organizator przewiduje dofinansowanie 5 szt. drzewek, ale Zespół może zdecydować od razu o założeniu większego sadu i z własnego budżetu dokupić dodatkowe drzewka. Poszukujemy sponsorów na zakup pozostałych drzew owocowych, starych odmian do naszego szkolnego sadu.

1.4. Promocja projektu

W ramach promocji naszego projektu lider Zespołu opracowała prezentację, którą przedstawiła na apelu szkolnym. Na spotkaniu obecnych było 72 uczniów oraz oddział przedszkolny.

Lider Zespołu, w imieniu całej drużyny „Ulęgałki”, zaprezentowała przygotowaną prezentację oraz Księgę Sadu, w której zapisujemy najważniejsze wydarzenia dotyczące realizacji projektu. Koleżanka opowiedziała o podjętej przez nas inicjatywie oraz o działaniach, które wykonaliśmy podczas zakładania sadu.
Na zabraniu ogólnym rodziców Lider Zespołu również przedstawiła prezentację multimedialną projektu, która bazowała na prezentacji skierowanej do uczniów. Koleżanka poinformowała rodziców, że podjęliśmy się zadania stworzenia mini sadu składającego się z roślin sadowniczych o tradycyjnych odmianach. Dodała również, że zespół powstał na skutek inicjatywy uczniów, a następnie przedstawiła jego skład.
W zaprezentowanym materiale podaliśmy przyczyny podjęcia decyzji o udziale w projekcie. Zachęcaliśmy również rodziców do zakładania własnych mini sadów. Zwracaliśmy się z prośbą o pomoc w tworzeniu naszego szkolnego sadu. W zebraniu szkolnym brało udział 26 rodziców i nauczycieli.

Nasze działania spotkały się z aprobatą zarówno ze strony rodziców jak i dzieci. W skupieniu wysłuchali naszych relacji, a dodatkowy atut działań stanowi fakt, iż w przyszłości wszyscy będą korzystać z dobrodziejstw natury w postaci smacznych owoców.
Kolejnym punktem promocji naszego projektu było rozpowszechnienie w Internecie informacji o działaniach podjętych przez zespół „Ulęgałki”.
Relacja z naszej pracy pojawiła się na stronie internetowej szkoły  pod nazwą Zespół „Ulęgałki ze Szkoły Podstawowej w Kożuchach.
Podejmowane przez nas działania dokumentujemy w Księdze Sadu. Jest ona dla nas kroniką, w której przedstawiamy działania związane z założeniem sadu oraz jego rozwojem od początku jego powstania.

WYNIKI PIERWSZEGO  ETAPU

Pierwszy etap za nami. Zostaliśmy zakwalifikowani do drugiego etapu konkursu „Tradycyjny Sad”. Nasz zespól „Ulęgałki’’ SP Kożuchy świetnie spisał się na pierwszym etapie, uczniowie zdobyli 576,00 punktów, jesteśmy na siódmej pozycji na 45 zespołów dostających się do drugiego etapu. Zajęliśmy 5 miejsce w klasyfikacji ogólnej zespołów z całej Polski, co jest niesamowitym

wynikiem pracy całego zespołu. Obiecany Grant na założenie sadu jest już w gminie. Nie możemy się doczekać kiedy będziemy mogli posadzić pierwsze drzewa. Szukamy sponsorów do powiększenia funduszy, które przeznaczymy na dokupienie innych starych odmian drzew owocowych i niezbędnych narzędzi. Mamy sponsorów. Bardzo im dziękujemy za okazaną pomoc.

24 kwietnia wydajemy pozyskany grant, zamawiamy nasze stare odmiany grusz w Gospodarstwie Sadowniczym Pana Piotra Szymczaka z Michrowa,  gmina Pniewy. Zamówione odmiany grusz to: Bonkreta Wiliamsa, Faworytka-Klapsa, Dziekanka Lipcowa, Komisówka oraz Salisbury. Zamówilismy również 2 czereśnie: Regina i Poznańska, dwie śliwy: Brzoskwinowa Jerozolimska i Renkloda Althana oraz jabłoń: Malinówka Oberlandzka.

26 kwietnia wraz z opiekunem i Panią Przewodnicząca Rady Rodziców naszej szkoły udajemy się do sklepu ogrodniczego w Piszu. Zakupy się udały, mamy potrzebny sprzęt i rośliny towarzyszące.

PRZYGOTOWANIA  DO  ZAŁOŻENIA  SADU

29 kwietnia zaprosiliśmy Panią Beatę Sokołowską – Burmistrz Białej Piskiej oraz Panią Małgorzatę Piotrowską ( naszego sponsora) –radną gminy do posadzenia pierwszych drzewek owocowych tradycyjnych odmian w naszym sadzie. Zakładanie sadu zaplanowaliśmy na 6 maja. Wszystko mamy przygotowane.

To właśnie wiadomość o projekcie „Tradycyjny Sad” otrzymaliśmy od Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej.

ZAKŁADANIE MINI SADU

Dziś 06 maja 2019r. po uroczystości powitania Burmistrz Białej Piskiej pani Beaty Sokołowskiej oraz Radnej Białej Piskiej pani Małgorzaty Piotrowskiej oraz nauczycieli  i uczniów szkoły rozpoczęliśmy akcję promocyjną naszych działań w środowisku i gminie. Przygotowaliśmy dekoracje Zaprezentowaliśmy dotychczas zrealizowane działania przez nasz zespół „Ulęgałki” SP Kożuchy.

Po przedstawieniu dotychczasowej naszej pracy rozpoczęliśmy sadzenie drzewek zakupionych z grantu Fundacji BOŚ. Sadzimy 5 starych odmian grusz (Bonkreta Wiliamsa, Faworytka-Klapsa, Dziekanka Lipcowa, Komisówka oraz Salisbury). Dzięki ofiarności naszych sponsorów  posadzono również 5 innych starych odmian drzew owocowych (2 czereśnie: Regina i Poznańska, 2 śliwy: Brzoskwinowa Jerozolimska i Renkloda Althana oraz jabłoń: Malinówka Oberlandzka). Bardzo dziękujemy naszym sponsorom.

Pierwszą gruszę „Salisbury”posadziła grupa „Ulęgałki” z panią Beatą Sokołowską – burmistrz Białej Piskiej oraz panią Małgorzatą Piotrowską – radną Rady Miejskiej w Białej Piskiej.

Przy zakładaniu naszego sadu była również pani odpowiedzialna za promocję gminy, która zamieściła na stronie internetowej gminy informacje o naszym sadzie.

http://bialapiska.wm.pl/114183-582864,Tradycyny-sad-w-Kozuchach,0.html

Tak wygląda założony przez  nas mini sad.

Mamy nadzieję, że wszystkie posadzone rośliny będą się rozwijały w naszym sadzie wzorowo. Kolejnym działaniem było zabezpieczenie sadzonek drzew owocowych oraz zasilenie ich nawozem naturalnym. W celu ochrony posadziliśmy lawendę i aksamitkę, których zapach będzie odstraszał mrówki i mszyce, a których zapach  będzie przyciągał pszczoły. Udało nam się wykonać wszystko zgodnie z planem. Posadzone drzewka podlewaliśmy dwa razy dziennie tylko przez pierwszy tydzień. Potem robiła to za nas natura, codziennie padał deszcz.

Dzisiaj tj. 21 maja 2019r. wszystkie posadzone drzewka owocowe mają listki dość dobrze rozwinięte, zatem zaakceptowały nowe środowisko.

FORMULARZ WYKORZYSTANIA GRANTU 

lp. nazwa artykułu ilość koszt całkowity (w zł) numer faktury
1.  Drzewka owocowe -grusze  5 szt.  140,02  21/2019
2.  transport  1 szt.  39,98  21/2019
4. Motyczka prosta 1 szt. 20,00 7166/2019/RPS
5. Drzewka owocowe 5 szt. 125,01 22/2019
6. grabie 1 szt. 19,99 7186/2019/RPS
7. Nożyce do gałęzi 1 szt. 56,99 7186/2019/RPS
8. Rękawice ogrodowe 3 szt. 17,08 7186/2019/RPS
9. Szpadel ostry 1 szt. 32,90 7186/2019/RPS
10. Target 1 kg nawóz ekologiczny do drzew i krzewów owocowych 1 szt. 14,99 7186/2019/RPS
11. aksamitka 6 szt. 13,80 0063/5/19
12. lawenda 6 szt. 48,02 0063/5/19
RAZEM 528,78

TERMINARZ PRAC AGROTECHNICZNYCH

ZWIAZANYCH Z ZAKŁADANIEM MINI SADU

W ramach realizowanego projektu edukacyjnego  „Tradycyjny sad” skierowanym do szkół przystąpiliśmy do finału działań projektowych tj. posadzenia mini sadu. Wykonano szereg zadań projektowych, gwarantujących powodzenie i trwałość przedsięwzięcia:

·      Zakupienie roślin sadowniczych, towarzyszących oraz innych materiałów;

·      Stworzenie terminarza prac zakładania mini sadu (opisanie sposobu zorganizowania prac agrotechnicznych);

·      Stworzenie terminarza planu ochrony biologicznej do końca roku;

Posadzenie drzew i roślin towarzyszących

Miesiąc Prace agrotechniczne  
Maj w sadzie   Sadzenie drzew owocowych. Glebę pod drzewami i krzewami owocowymi ściółkujemy skoszoną trawą. Podlewamy drzewka, ale podczas nawadniania nie polewamy liści roślin. W maju mogą wystąpić dłuższe okresy suszy. Podczas wzrostu owoców zaopatrzenie w wodę i składniki odżywcze jest warunkiem urodzaju. Trzeba też zwracać uwagę, aby młode drzewa nie miały zbyt wiele owoców. W pierwszym roku po posadzeniu należy usunąć wszystkie owoce, aby młode drzewo zużyło swoją energię na wykształcenie systemu korzeniowego.
Czerwiec w sadzie   Ponownie ściółkujemy glebę pod drzewami i krzewami owocowymi ściętą trawą. W czasie suszy podlewamy rośliny w sadzie – uważając, aby nie moczyć liści. Na drugi rok można już Warto także przerzedzić gałęzie jabłoni, zachowując wyłącznie największe z nich. Jeśli na drzewach jest za dużo zawiązków owoców, należy je przerzedzić. powinniśmy wykonać ponowne ściółkowanie podłoża przy użyciu ściętej trawy oraz podlewać rośliny w okresach suszy, nie mocząc ich liści.
Lipiec w sadzie   W czasie suszy podlewamy rośliny w sadzie – uważając, aby nie moczyć liści. W następnych latach wzrostu drzew podpieramy gałęzie drzew owocowych zbytnio obciążonych owocami. Jeśli na drzewach jest za dużo zawiązków owoców, należy je przerzedzić.
Sierpień w sadzie   Podpieramy gałęzie drzew owocowych zbytnio obciążonych owocami. W czasie suszy podlewamy rośliny w sadzie – uważając, aby nie moczyć liści. Usuwamy liście i gałęzie zacieniające owoce – kiedy owoce dostaną więcej słońca, będą smaczniejsze! Ponadto wykonujemy podlewanie i nawożenie.
Wrzesień w sadzie   Podpieramy gałęzie drzew owocowych zbytnio obciążonych owocami. Wiele drzew owocowych wymaga po zbiorach obszernego cięcia. Ma to na celu prześwietlenie korony                                                   i skierowanie jej raczej na boki, niż w górę.  
Październik w sadzie   Podpieramy gałęzie drzew owocowych zbytnio obciążonych owocami. Zbiory dobiegają końca. Od połowy miesiąca sadzimy drzewa i krzewy owocowe. Zanim będą mogły być posadzone pierwsze drzewka, musi być odpowiednio przygotowana gleba.
Listopad w sadzie   Zabezpieczamy drzewa owocowe opaskami na pniu przed zającami. Zaleca się wykonanie okryć. Rozpoczynamy cięcie jabłoni i grusz. Zbieramy ściółkę leżącą pod drzewami i wyrzucamy ją na kompost. Zbieramy opadłe liście i gałęzie                      i wynosimy je na kompost, porażone przed szkodniki lub choroby bezwzględnie palimy! Spulchniamy i nawozimy glebę, należy pamiętać, że niektóre gatunki mają płytki system korzeniowy.
Grudzień w sadzie   Powinniśmy wykonać przegląd starszych drzew i w razie potrzeby wykonać cięcia, pamiętając że nie należy ich przeprowadzać przy temperaturze poniżej – 5ºC. Ze względu na porę roku, wszystkie rany powinniśmy zabezpieczyć przeznaczoną do tego celu maścią ogrodniczą. Nasz przegląd powinien objąć także pnie drzew – upewniamy się, czy nie zostały one uszkodzone, np. przez zające. Zabezpieczamy młode i wrażliwe na mróz młode drzewa
Styczeń w sadzie Usuwamy chore, suche lub zbyt gęsto rosnące gałęzie. Nie tniemy drzew przy temperaturze niższej niż – 5ºC. Sprawdzamy stan zimowych okryć i w razie potrzeby poprawiamy zabezpieczenia, ewentualnie zamontować nowe okrycia. Aby uchronić pnie drzew przed pękaniem konieczne jest wykonanie zabiegu bielenia. Powinno się przeprowadzać go za pomocą mleka wapiennego.
Luty w sadzie Przycinamy młode drzewa owocowe – wykonujemy cięcie prześwietlające. Wycinamy pędy pokładające się na siebie                 i zachodzące na siebie, wzajemnie się cieniujące. Zawsze wycinamy także wszystkie gałęzie z objawami chorób. Nie tniemy drzew przy temperaturze niższej niż – 5ºC. Jeżeli rany są rozległe               i niepokojące, należy opatrzyć je za pomocą maści ogrodniczej. Również robimy przegląd okryć zimowych i w razie potrzeby naprawiamy je lub zakładamy nowe.
Marzec w sadzie Można dokończyć prace związane z cięciem drzew. Można sadzić  młode drzewa owocowe Po zasadzeniu nowych roślin zaleca się wykonać cięcie formujące. Kiedy tylko w marcu rozmarznie gleba, nadchodzi pora na stosowanie nawozu. Pielęgnacją pni drzew – usuwamy luźne łuski kory, mchy i porosty.
Kwiecień w sadzie Należy zakończyć sadzenie drzew owocowych. W kwietniu trzeba wypielić grunt pod drzewami, wyrównać i nie podlewać. Jeżeli nie nawoziliśmy nawozem naturalnym wcześniej, możemy to zrobić w kwietniu.

TERMNNARZ OCHRONY BIOLOGICZNEJ SADU

Ochrona biologiczna to wiele różnych metod, których celem jest zmniejszenie populacji szkodnika lub zapobieganie chorobie, a zarazem zminimalizowanie jej wpływu.

RODZAJE SZKODNIKÓW:

szkodniki ssące mają aparat gębowy w postaci kłujki, przypominającej wyglądem cienki kolec. Pobierają pokarm płynny, wysysają składniki pokarmowe z komórek roślinnych. Nakłucia są widoczne w formie niezbyt dużych wgłębień.

szkodniki gryzące mają aparat gębowy przystosowany do gryzienia, stąd uszkodzenia powodowanie przez te szkodniki to różnego rodzaju dziury w liściach, wgryzy w zawiązkach owocowych i w owocach, uszkodzenia pędów.

Miesiąc Ochrona biologiczna
Maj Opryski przeciwko grzybom polecam stosować w maju. Wyciąg z pokrzywy- 1kg pociętych roślin zalać 10l wody, odczekać 24 godziny. Po tym czasie można opryskać drzewka.  
Czerwiec Na mszyce i niektóre choroby bakteryjne i grzybowe zastosować wyciąg z czosnku (100 % naturalny)- rozetrzeć 200g nasion, zalać 10l wody i pozostawić na 24 godziny. Po czasie opryskać jednorazowo. Jeśli po tygodniu nie ustąpi czynności powtórzyć.  
lipiec Ponownie wykonujemy oprysk drzew owocowych, ale tym razem wcześniej sporządzonym środkiem: Wyciąg z pokrzywy – 1 kg pociętych roślin zebranych przed kwitnieniem zalać 10 l wody. Po 24 godzinach można tym preparatem opryskiwać rośliny.  
sierpień W sierpniu warto pamiętać o zastosowaniu nawozów jesiennych (np. Nawóz jesienny dla drzew owocowych Vila).  
wrzesień We wrześniu zbieramy chore lub suche liście spod drzewek i je palimy bądź głęboko zakopujemy.  
październik Cennym ekologicznie zabiegiem w sadzie jabłoniowym jest oprysk mocznikiem tuż po pierwszych przymrozkach. Oprysk mocznikiem wykonujemy tuż przed opadnięciem wszystkich liści, opryskując te pozostałe na drzewku jak i te które spadły na ziemię.  
listopad W celu zabezpieczenia drzew owocowych na zimę przed buszującymi w sadzie zwierzakami można posmarować pnie drzewek repelentami. Można tu wykorzystać preparat w formie pasty (np. Pellacol 10PA).  
grudzień   ———————————————————————–
styczeń   …………………………………………………………….
luty Ekologicznym środkiem jest preparat olejowy oparty głównie na oleju parafinowym. Opryski drzew owocowych wykonujemy od lutego do połowy marca. Taki oprysk olejem parafinowym można przygotować samemu lub kupić gotowe preparaty w sklepie (np. Promental 60EC lub Tred 770EC).  
marzec Wykonany w okresie ukazywania się pierwszych liści na jabłoniach i gruszach oprysk z wyciągiem ze skrzypu zapobiega rozwojowi parchu na gruszy i jabłoni. Oprysk tym wyciągiem należy również powtórzyć w okresie rozwoju zawiązków oraz wzrostu owoców.  
kwiecień Zagrożenie przez owocnicę jabłkową szacuje się pod koniec kwietnia. Należy zawiesić na jabłoniach pułapki lepowe. W kwietniu trzeba również zastosować nawóz wieloskładnikowy przeznaczony pod drzewka owocowe (np. Nawóz granulowany do drzew i krzewów owocowych Target). Kolejne dawki (czyli druga i trzecia) stosujemy w 4-tygodniowych odstępach.  

Tak wygląda nasz sad miesiąc od jego założenia, czyli 12.06.2019r

            PRZYGOTOWANIE MATERIAŁÓW REKLAMOWYCH

            W kwietniu przystąpiliśmy do drugiego etapu projektu „Tradycyjny Sad”. Pierwszym zadaniem, które mieliśmy do wykonania było zaprojektowanie materiałów promujących
nasz projekt. W celu promowania naszych działań rozpoczęliśmy prace od zaprojektowania ulotki. Jednak w połowie kwietnia musimy odłożyć prace reklamowe nad ulotkami i plakatem, ponieważ teraz podejmujemy prace nad założeniem sadu. Planujemy zaprosić panią  Beatę Sokołowską – Burmistrz Białej Piskiej oraz Panią Małgorzatę Piotrowską ( naszego sponsora) –radną gminy do posadzenia pierwszych drzewek owocowych tradycyjnych odmian w naszym sadzie. Zakładanie sadu zaplanowaliśmy na 6 maja. Projektujemy stosowne zaproszenie oraz dekorację reklamową na uroczystość.

29 kwietnia zaproszenia przekazane.  Wszystko mamy przygotowane. 06 maja 2019r. po uroczystości powitania Burmistrz Białej Piskiej pani Beaty Sokołowskiej oraz Radnej Białej Piskiej pani Małgorzaty Piotrowskiej oraz nauczycieli i uczniów szkoły rozpoczęliśmy akcję promocyjną naszych działań w środowisku i gminie. Zaprezentowaliśmy dotychczas zrealizowane działania przez nasz zespół „Ulęgałki” SP Kożuchy. Nasze prace związane z „Tradycyjnym Sadem” zostały zaprezentowane na stronie internetowej gminy:

http://bialapiska.wm.pl/114183-582864,Tradycyny-sad-w-Kozuchach,0.html
https://www.facebook.com/profile.php?id=100037886533889

Po założeniu sadu czas na ulotki, które będą zawierały ogólne informacje dotyczące naszego zespołu oraz podejmowanych działań projektowych. Udało się, zakończyliśmy prace nad ulotką.

Wykonaliśmy również plakat przedstawiający nasze dotychczas podjęte działania oraz posadzone grusze w naszym mini sadzie.

                                                                 FORUM DLA RODZICÓW

W dniu 28 maja 2019r. odbyło się zebranie z rodzicami podczas którego przedstawiliśmy korzyści z powrotu do naturalnych metod prowadzenia sadu. 

            Pod kierunkiem naszego opiekuna przygotowaliśmy prezentację, którą przedstawiliśmy na spotkaniu. Podczas spotkania rozdaliśmy ulotki informacyjne, będące efektem naszych dotychczasowych działań. W forum wzięło udział około 45 uczestników, rodziców i nauczycieli.

            Na koniec spotkania podziękowaliśmy rodzicom za okazaną nam pomoc związaną z założeniem naszego mini sadu oraz poprosiliśmy ich o dalsze wsparcie w naszych działaniach oraz na festynie rodzinnym.

Dnia 12.06.2019 r. nasza grupa odwiedziła stary sad państwa Piaseckich. Pan Stanisław opowiedział nam historię sadu. Okazało się, że sad był zakładany w latach 60-tych, gdy Pan Stanisław był dzieckiem. Sadzonki jabłoni, aż z samego Grójca przywiózł brat założyciela, czyli wujek Pana Stanisława. W latach 90-tych w ogrodzie było 19 starych jabłoni. Niestety z biegiem lat, ze względu na różne choroby część drzew została usunięta. Obecnie w sadzie znajduje się 7 starych jabłoni. Drzewa tworzą kulistą, rozłożystą koronę, są dość odporne na mróz i choroby. W sadzie znajdują się stare odmiany takie jak:

·         Ananas Berżenicki- odmiana polska,

·         Antonówka- stara odmiana rosyjska,

·         Gawsztynek Czerwony-odmiana znana od połowy XIX wieku,

·         Rapa Zielona- odmiana polska,

·         Cezar Aleksander- odmiana rosyjska, owoce zbierane późną jesienią leżakują w odpowiednich warunkach aż do stycznia.

Sukcesywnie w miejsce usuniętych drzew zasadzane są nowe odmiany drzewek owocowych, nie tylko jabłoni. Obecnie w sadzie rosną również wiśnie, czereśnie, orzech włoski oraz pigwowce.

Pan Stanisław opowiedział nam również o zabiegach pielęgnacyjnych, które trzeba regularnie wykonywać w sadzie. Nie jest to łatwa praca, dlatego o sad dba cała rodzina Pana Stanisława.

 „Sad to nie tylko ciężka praca, ale także przyjemności. Lubimy spędzać tu czas z rodziną

 i przyjaciółmi” – mówi Pan Stanisław. Pod koronami dwóch najstarszych jabłonek znajduje się część rekreacyjna, jest tam: hamak, stół z ławkami i duża huśtawka. Odbywają się tam letnie spotkania rodzinne  a w gorące dni jest to najlepsze schronienie przed upałem.

          Dnia 14.06.2019 roku w Świdrach Kościelnych odbył się festyn rodzinny pod tytułem „Małżeństwo, dobre relacje, silna rodzina”. Na festynie było około 160 osób. Odbywały się różne konkursy i zabawy, nie obyło się bez dmuchańców.

          Nasza grupa przygotowała stół ze zdrową żywnością. Na stole znajdowało się: ciasto rabarbarowe, dżem z jabłek i z wiśni, ciasto jabłkowo-rabarbarowe i owoce takie jak: jabłka

i gruszki. Do picia przygotowaliśmy kompot z rabarbaru. Ciasta oraz konfitury pochodziły z owoców rosnących w naszych sadach. Stół cieszył się ogromną popularnością wśród gości.

Członkowie naszej grupy prowadziły również zabawy integracyjne dla dzieci i ich rodziców. Oczywiście wszystkie zabawy związane były ze zdrową żywnością i dotyczyły produktów pochodzących z sadów. Nasze ”ulęgałki” zorganizowały zabawy takie jak:

1.      Kompot – dzieci zmieniały miejsca na jakieś owocowe hasło np. jabłko,

2.      Bieg dla zdrowia,

3.      Zdrowisia i Niezdrowitek – dzieci wykonywały rysunki jedzenia zdrowego

 i niezdrowego.

4.      Nasz jadłospis–  uczestnicy układali  jadłospis poprzez przyklejane rysunków na duży papier.

5.      Czarodziejski worek – dzieci rozpoznawały warzyw i owoców po zapachu i dotyku.

Wszystkim bardzo podobały się przygotowane przez nas zabawy i chętnie w nich uczestniczyli.

          Dnia 14.06.2019 roku w Świdrach Kościelnych odbył się festyn rodzinny pod tytułem „Małżeństwo, dobre relacje, silna rodzina”. Na festynie było około 160 osób. Odbywały się różne konkursy i zabawy, nie obyło się bez dmuchańców.

          Nasza grupa przygotowała stół ze zdrową żywnością. Na stole znajdowało się: ciasto rabarbarowe, dżem z jabłek i z wiśni, ciasto jabłkowo-rabarbarowe i owoce takie jak: jabłka

i gruszki. Do picia przygotowaliśmy kompot z rabarbaru. Ciasta oraz konfitury pochodziły z owoców rosnących w naszych sadach. Stół cieszył się ogromną popularnością wśród gości.

Członkowie naszej grupy prowadziły również zabawy integracyjne dla dzieci i ich rodziców. Oczywiście wszystkie zabawy związane były ze zdrową żywnością i dotyczyły produktów pochodzących z sadów. Nasze ”ulęgałki” zorganizowały zabawy takie jak:

1.      Kompot – dzieci zmieniały miejsca na jakieś owocowe hasło np. jabłko,

2.      Bieg dla zdrowia,

3.      Zdrowisia i Niezdrowitek – dzieci wykonywały rysunki jedzenia zdrowego

 i niezdrowego.

4.      Nasz jadłospis–  uczestnicy układali  jadłospis poprzez przyklejane rysunków na duży papier.

5.      Czarodziejski worek – dzieci rozpoznawały warzyw i owoców po zapachu i dotyku.

Wszystkim bardzo podobały się przygotowane przez nas zabawy i chętnie w nich uczestniczyli.

prezentacja Tradycyjny Sad 

TRADYCYJNY SAD IIEdit